Consumenten bellen steeds minder met de mobiele telefoon en wordt er nog wel veel gebeld dat kiest men vaak voor een goedkope aanbieder van sim only abonnementen. Voor de grote drie providers is het helemaal niet meer interessant om alleen maar belbundels of sms-bundels aan te bieden en dat is precies de reden waarom consumenten uitkomen bij de online opererende sim only aanbieders.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in de telecommonitor laten zien dat consumenten die nog heel veel bellen afgestoten worden naar een goedkope sim only aanbieder. Volgens de telecommonitor bedient de goedkope aanbieder slechts 20 tot 25 procent van de markt, terwijl in Nederland ruim 35 procent van de consumenten die nog alleen maar bellen wel al zijn aangesloten bij een goedkope sim only aanbieder.

Focus op een combinatie abonnement

De grote drie providers in Nederland hebben hun focus verlegd, al bieden ze ook nog steeds een Sim Only abonnement aan. Vodafone, KPN en T-Mobile hebben in de huidige markt hun focus gelegd op een combinatie van mobiele abonnementen. In het abonnement vormen belminuten, sms’jes en data het mobiele telefoon abonnement. Bij een sim only abonnement ligt de focus veel vaker op één of twee bundels. Consumenten kiezen ook steeds vaker voor de virtuele aanbieders omdat ze veel goedkoper zijn dan de grote drie providers.

Bij sommige online sim only aanbieders betaal je slechts enkele euro’s voor een abonnement. Bij de grotere providers betaal je vaak veel meer voor een sim only abonnement, maar dan kun je veelal ook gebruik maken van extra diensten en bestaat er de mogelijkheid om gebruik te maken van het supersnelle 4G netwerk. Bij de meeste virtuele providers is dit nog niet het geval en daarom zijn ze ook vaak goedkoper. Consumenten malen hier niet om want sim only abonnementen blijven stijgen in populariteit.

Duurder waardoor je altijd online bent!

Met een sim only abonnement van T-Mobile betaal je bijvoorbeeld een ‘start abonnement’ van tien euro, maar dan kun je de hele maand online met een basissnelheid van 64 Kbps, waardoor je onbeperkt kunt whatsappen en posten. Daarnaast kun je gratis in de EU gebeld worden en onbeperkt sms’en in Nederland en de EU. Naast het start abonnement dien je aan te geven hoeveel data je wilt en hoeveel belminuten.

In de telecommarkt hebben we voortdurend te maken met grote veranderingen. De afgelopen jaren hebben vooral de grote drie providers in Nederland gemerkt dat het consumentengedrag voortdurend verandert. Consumenten appen en posten steeds meer met de smartphone en dit gaat ten koste van het aantal belminuten en sms’jes dat men afsluit.

Meer data minder belminuten

Het veranderlijke gedrag heeft bij voornamelijk de grote drie geleid tot omzetdaling en dat proberen ze nu recht te trekken door steeds grotere bundels aan te bieden voor mobiel internet. Bij T-Mobile kun je bijvoorbeeld met het start abonnement de hele maand whatsappen en posten en dat is precies hetgeen waar consumenten naar op zoek zijn. Wij willen met zijn allen voortdurend online zijn, want offline betekend dat je minder goed bereikbaar bent.